Персональна виставка творів одеського митця члена
Національної Спілки художників України Григорія Вовка «Метаморфози графічних
образів» презентується в рамках мистецького проєкту «В майстерні художника»,
який має на меті популяризацію творчості українських митців і передбачає
влаштування персональних виставок та видання каталогів з інтерв’ю-роздумами
художників про мистецтво та життя, репродукціями творів, які яскраво
відображають їхні творчі пошуки.
Експозицію виставки складає тридцять один графічний твір із
серії авторських малюнків гелевою ручкою Григорія Вовка
філософсько-теологічної тематики, створених у 2012-2021 роках, які митець
передав до фондів художньо-меморіального музею О.О.Осмьоркіна у 2021 році.
Доповнюють виставку фото художника з особистого архіву – в майстерні, на
вернісажах, на пленерах в Одесі та Кропивницькому, в т.ч. під час
Національного мистецького фестивалю «Кропивницький» (2018).
Вовк Григорій Петрович народився 13 липня 1954 року в
м. Полтаві. Живе і творчо працює в м. Одесі. Член Національної Спілки
художників України (2017) та Асоціації художників-християн. Закінчив Одеське
державне художнє училище ім. М.Б.Грекова, нині Одеський художній коледж
імені Митрофана Грекова, живописний факультет, викладачі Володимир
Криштопенко та Сергій Лукін (1979) та Християнський гуманітарно-економічний
університет, м. Одеса, теологія (2006).
Магістр теології, викладав теологію і дизайн, сім років був
деканом факультету графічного дизайну Християнського
гуманітарно-економічного університету, м. Одеса
Учасник всеукраїнських та міжнародних художніх виставок і пленерів,
переможець всеукраїнських конкурсів з живопису та графіки. В творчому
доробку понад півсотні персональних виставок, які експонувалися в різних
містах України.
Твори зберігаються в художніх музеях Одеси, інших українських
міст, в т.ч. музеї мистецтв та художньо-меморіальному музеї О.О.Осмьоркіна в
Кропивницькому, приватних колекціях в Україні, зокрема, відомого одеського
колекціонера й мецената Михайла Кнобеля, та за кордоном.
За визначенням самого художника, він – нонконформіст,
монументаліст, живописець, графік, поет, а направленість в його мистецтві –
духовний інтенсивізм та бінарний абстракціонізм, у радянські часи брав
активну участь у «квартирних» виставках, входив до Творчого Об’єднання
Художників (ТОХ м. Одеса).
«Саме цим визначенням – “духовний інтенсивізм” –
художник-нонконформіст Григорій Вовк називає свій стиль у мистецтві. У
кожної творчої особистості, безумовно, є власний погляд на життя, на час, у
якому випало жити, й те індивідуальне бачення по-особливому реалізується в
художнім набутку, підпорядковуючи собі всю силу й специфічність таланту.
Художник – це завжди новатор, який розуміє Всесвіт як екзистенційний простір
і змушує нас дивитися зовсім іншими очима на речі, які видаються простою
декорацією або й надто буденними…
Творча манера художника Григорія Вовка формувалася під
впливом одеської мистецької школи. Саме в цей час, наприкінці 1970-х рр.,
молодого художника і привабило середовище творчих новацій, експериментальних
технік. Він потоваришував із багатьма представниками андеґраунду –
О.Стовбуром, В.Цюпком, В.Хрущом, В.Маринюком, М.Новіковим, В.Наумцем, т. зв.
“невідформатованими” творчими особистостями, сам розвивався в цьому напрямку.
Саме там, у гурті одеських нонконформістів, формувалися новий світогляд,
неофіційне ставлення до мистецького соцреалізму й пошуки нової на той час
виражальної художньої мови. Це становлення принципово нового відбувалося
через складний та самозаглиблений процес пошуків свого творчого “Я”.
Григорій Петрович багато й напружено працює, вдається до
експериментів, у чомусь оновлює традицію. Свої почуття, сприйняття й
розуміння художник намагається передати через різні форми зображення: в тих
чи тих техніках і видах візуального мистецтва, вдало доповнює які графіка,
інсталяція об’єктів, дрібна дерев’яна кольорова скульптура. “У мене ж у
різних видах виробився свій стиль. Усі мої роботи мають спільну лінію, –
підтверджує митець, – буває, що можна працювати в реалістичній манері, або в
зовсім іншій манері імпресіоністичній, а потім є змога попрацювати
абстрактно”.
Художній світ обдарованого земляка тематично багатогранний і
різноманітний, діапазон змістового вираження так само доволі широкий: це і
реалістичні сюжети, і експресивні портретні образи, і геометричні абстракції,
й інсталяції, в яких порушені соціальні проблеми сучасності. Споглядаючи ці
творчі феномени, розумієш, що треба мати дуже вишуканий художній смак і не
менш виразну емоційну творчу наповненість, щоб у такому багатопластовому
втіленні – поєднанні ліній та символів – створювати світ краси, надаючи
кожному творові неповторності власного художнього стилю…
За роки мистецької діяльності в нього сформувалася
індивідуальна художня мова, власний стиль. У жодному словнику ми не знайдемо
визначення художнього інтенсивізму, але сам майстер так його трактує:
“Духовний інтенсивізм пов’язаний тільки з позитивом. По-перше, він
пов’язаний з духовними переживаннями і чистотою душі, а по-друге, це
індивідуальна потреба сприймання життя і передачі його через емоційну сферу,
через колір, різні напівтони, співчуття у творчості. Я, наприклад, пишу
картини олійними фарбами, потім працюю аквареллю, потім роблю графіку, після
цього складаю вірші, потім філософські думки і ще теологічні висновки роблю.
І ця плеяда чергування одного, пов’язаного з іншим, і називається «духовним
інтенсивізмом»”. Духовний інтенсивізм – це напружена безперервна творчість і
водночас арт-терапія. Художник переконаний, що в картини мусить зародитися
душа, яка потім подарує безсмертя творцеві. Його картини живі й різні,
побудовані на динаміці, безкінечному процесі руху. Особливо ж важливо для
художника – швидко зафіксувати враження у формі та кольорі.
Власною творчістю Григорій Вовк хоче змусити глядача не
просто сприймати звичні речі та споглядати картини, а мислити активно,
співпереживати.
Григорій Вовк – особистість харизматична і гармонійна, крім візуального
мистецтва, свої думки, відчуття він передає в поетичних творах, які не раз
друкувалися в різних збірниках…
Найбільше натхнення для автора – Біблія, він і вважає себе
релігійним митцем, а у творчості постійно звертається до найголовнішої книги
людства. Ціла серія картин засвідчують трепетне ставлення митця до образів
християнства. Пророки у Вовка – наче втілення болю й переживання, вони
народжені фантазією як відгук на Слово Боже та знак мудрості, котра спонукає
до роздумів і співчуття. Митець розуміє творчий процес як духовний ріст, а
художні твори, що черпають сили в минулому, переносять життєтворчу
енергетику і в майбутнє…
За словами Григорія Петровича, творчий процес – це
безкінечний шлях удосконалення: удосконалення майстерності, особистісного
сприйняття й розуміння навколишнього світу та й, урешті, власної особистості.
Його творчі набутки допомагають людині відкрити методи саморозвитку й
духовного пізнання через активне мислення.
Філософія творчості Григорія Вовка, якою він щедро ділиться з
глядачем, ґрунтується на тісній взаємодії мистецтва й життя, на
безперестанному пошуку нових форм мистецького мислення з метою передати
сучаснику свої емоції, почуття, думки та постійне “прагнення до духовної
досконалості, поєднання здорової народної моралі з високим розумінням
людського призначення”.
Григорій Вовк віднайшов власну художню мову і в графіці (улюблена
техніка тут – малюнок кульковою ручкою). Графіка, як запевняє автор,
доповнює його основну зацікавленість живописом. Графічні листки вражають
лаконізмом форм, багатим відтінком чорного кольору й не залишають
споглядачів байдужими. Його цикл графічних робіт “Біблійні мотиви” можна
навзати квінтесенцією людських почуттів, духовних спрямувань».
Із статті Валентини Орєхової «Духовний інтенсивізм
Григорія Вовка». Науковий публіцистичний художньо-літературний альманах
Полтавського національного педагогічного університету імені Володимира
Короленка «Рідний край». 2012. № 2 (27). С. 156-163
«Григорій Вовк – художник-самітник, самодостатній,
індивідуальний, часом схильний до епатажних, продуманих витівок у дусі
футуристів... Це мистець «ренесансний» у тому сенсі, що він проявляє себе у
різних іпостасях: як живописець, графік, поет, дизайнер, педагог, теолог,
звертається до різних технік і жанрів. Тож і в мистецтві працює на перетині
цих видів духовної діяльності. Як теоретик, намагається також осмислювати
власну творчість, своє місце в багатоманітному сучасному мистецтві,
визначивши її містким терміном «духовний інтенсивізм».
Вовк-художник надає великого значення слову, що видно із назв
його робіт, у яких вгадується філософсько-теологічний склад розуму автора: «Передчуття»,
«Зіткнення з думками», «Зітхання», «Тридцятий срібник», «Перешкода», «Світло,
що наближається», «Переживання пророка», «Пророк. Розірваний простір» тощо.
Графічна серія представлених робіт охоплює, переважно,
останні п’ять років творчості майстра, в якій домінує біблійна тема
пророків-ясновидців, раніше живописно ним інтерпретована. Породжені
всеосяжною авторською думкою та передчуттям, ці персонажі ніби прагнуть
вийти за межі існуючого часу й простору. Це портретні метаморфози,
деформовані обличчя, що набувають ірреального стану. На перший погляд
нагромадження форм може видатися абсурдним, а трактування деяких персонажів,
якщо абстрагуватися від умовності мистецтва, часом балансує на межі
божевілля.
У формотворчості мистецтво художника висхідне від фігуративу.
Його портрети, як мовилося, це дуже деформовані обличчя, у яких глядача
прив’язує до дійсності хіба що зображення очей – недовірливо-насторожених,
самозаглиблених, сповнених страждання чи відчаю. Це погляд людини, яка
прагне втекти від реальності, для якої остання є певним фізично та
психологічно окресленим станом. Маємо яскравий приклад екзистенційного
мистецтва…»
Із статті Володимира Кудлача «З реальності – у
незвідане». Газета «Чорноморські новини», № 84 (21656), 22 жовтня 2015 року,
м. Одеса |