Виставки

Віртуальна персональна виставка творів
члена Національної Спілки художників України Григорія Вовка
«Метаморфози графічних образів»
в рамках мистецького проєкту «В майстерні художника»

    Персональна виставка творів одеського митця члена Національної Спілки художників України Григорія Вовка «Метаморфози графічних образів» презентується в рамках мистецького проєкту «В майстерні художника», який має на меті популяризацію творчості українських митців і передбачає влаштування персональних виставок та видання каталогів з інтерв’ю-роздумами художників про мистецтво та життя, репродукціями творів, які яскраво відображають їхні творчі пошуки.
    Експозицію виставки складає тридцять один графічний твір із серії авторських малюнків гелевою ручкою Григорія Вовка філософсько-теологічної тематики, створених у 2012-2021 роках, які митець передав до фондів художньо-меморіального музею О.О.Осмьоркіна у 2021 році. Доповнюють виставку фото художника з особистого архіву – в майстерні, на вернісажах, на пленерах в Одесі та Кропивницькому, в т.ч. під час Національного мистецького фестивалю «Кропивницький» (2018).
    Вовк Григорій Петрович народився 13 липня 1954 року в м. Полтаві. Живе і творчо працює в м. Одесі. Член Національної Спілки художників України (2017) та Асоціації художників-християн. Закінчив Одеське державне художнє училище ім. М.Б.Грекова, нині Одеський художній коледж імені Митрофана Грекова, живописний факультет, викладачі Володимир Криштопенко та Сергій Лукін (1979) та Християнський гуманітарно-економічний університет, м. Одеса, теологія (2006).
    Магістр теології, викладав теологію і дизайн, сім років був деканом факультету графічного дизайну Християнського гуманітарно-економічного університету, м. Одеса
    Учасник всеукраїнських та міжнародних художніх виставок і пленерів, переможець всеукраїнських конкурсів з живопису та графіки. В творчому доробку понад півсотні персональних виставок, які експонувалися в різних містах України.
    Твори зберігаються в художніх музеях Одеси, інших українських міст, в т.ч. музеї мистецтв та художньо-меморіальному музеї О.О.Осмьоркіна в Кропивницькому, приватних колекціях в Україні, зокрема, відомого одеського колекціонера й мецената Михайла Кнобеля, та за кордоном.
    За визначенням самого художника, він – нонконформіст, монументаліст, живописець, графік, поет, а направленість в його мистецтві – духовний інтенсивізм та бінарний абстракціонізм, у радянські часи брав активну участь у «квартирних» виставках, входив до Творчого Об’єднання Художників (ТОХ м. Одеса).

    «Саме цим визначенням – “духовний інтенсивізм” – художник-нонконформіст Григорій Вовк називає свій стиль у мистецтві. У кожної творчої особистості, безумовно, є власний погляд на життя, на час, у якому випало жити, й те індивідуальне бачення по-особливому реалізується в художнім набутку, підпорядковуючи собі всю силу й специфічність таланту. Художник – це завжди новатор, який розуміє Всесвіт як екзистенційний простір і змушує нас дивитися зовсім іншими очима на речі, які видаються простою декорацією або й надто буденними…
    Творча манера художника Григорія Вовка формувалася під впливом одеської мистецької школи. Саме в цей час, наприкінці 1970-х рр., молодого художника і привабило середовище творчих новацій, експериментальних технік. Він потоваришував із багатьма представниками андеґраунду – О.Стовбуром, В.Цюпком, В.Хрущом, В.Маринюком, М.Новіковим, В.Наумцем, т. зв. “невідформатованими” творчими особистостями, сам розвивався в цьому напрямку. Саме там, у гурті одеських нонконформістів, формувалися новий світогляд, неофіційне ставлення до мистецького соцреалізму й пошуки нової на той час виражальної художньої мови. Це становлення принципово нового відбувалося через складний та самозаглиблений процес пошуків свого творчого “Я”.
    Григорій Петрович багато й напружено працює, вдається до експериментів, у чомусь оновлює традицію. Свої почуття, сприйняття й розуміння художник намагається передати через різні форми зображення: в тих чи тих техніках і видах візуального мистецтва, вдало доповнює які графіка, інсталяція об’єктів, дрібна дерев’яна кольорова скульптура. “У мене ж у різних видах виробився свій стиль. Усі мої роботи мають спільну лінію, – підтверджує митець, – буває, що можна працювати в реалістичній манері, або в зовсім іншій манері імпресіоністичній, а потім є змога попрацювати абстрактно”.
    Художній світ обдарованого земляка тематично багатогранний і різноманітний, діапазон змістового вираження так само доволі широкий: це і реалістичні сюжети, і експресивні портретні образи, і геометричні абстракції, й інсталяції, в яких порушені соціальні проблеми сучасності. Споглядаючи ці творчі феномени, розумієш, що треба мати дуже вишуканий художній смак і не менш виразну емоційну творчу наповненість, щоб у такому багатопластовому втіленні – поєднанні ліній та символів – створювати світ краси, надаючи кожному творові неповторності власного художнього стилю…
    За роки мистецької діяльності в нього сформувалася індивідуальна художня мова, власний стиль. У жодному словнику ми не знайдемо визначення художнього інтенсивізму, але сам майстер так його трактує: “Духовний інтенсивізм пов’язаний тільки з позитивом. По-перше, він пов’язаний з духовними переживаннями і чистотою душі, а по-друге, це індивідуальна потреба сприймання життя і передачі його через емоційну сферу, через колір, різні напівтони, співчуття у творчості. Я, наприклад, пишу картини олійними фарбами, потім працюю аквареллю, потім роблю графіку, після цього складаю вірші, потім філософські думки і ще теологічні висновки роблю. І ця плеяда чергування одного, пов’язаного з іншим, і називається «духовним інтенсивізмом»”. Духовний інтенсивізм – це напружена безперервна творчість і водночас арт-терапія. Художник переконаний, що в картини мусить зародитися душа, яка потім подарує безсмертя творцеві. Його картини живі й різні, побудовані на динаміці, безкінечному процесі руху. Особливо ж важливо для художника – швидко зафіксувати враження у формі та кольорі.
    Власною творчістю Григорій Вовк хоче змусити глядача не просто сприймати звичні речі та споглядати картини, а мислити активно, співпереживати.
Григорій Вовк – особистість харизматична і гармонійна, крім візуального мистецтва, свої думки, відчуття він передає в поетичних творах, які не раз друкувалися в різних збірниках…
    Найбільше натхнення для автора – Біблія, він і вважає себе релігійним митцем, а у творчості постійно звертається до найголовнішої книги людства. Ціла серія картин засвідчують трепетне ставлення митця до образів християнства. Пророки у Вовка – наче втілення болю й переживання, вони народжені фантазією як відгук на Слово Боже та знак мудрості, котра спонукає до роздумів і співчуття. Митець розуміє творчий процес як духовний ріст, а художні твори, що черпають сили в минулому, переносять життєтворчу енергетику і в майбутнє…
    За словами Григорія Петровича, творчий процес – це безкінечний шлях удосконалення: удосконалення майстерності, особистісного сприйняття й розуміння навколишнього світу та й, урешті, власної особистості. Його творчі набутки допомагають людині відкрити методи саморозвитку й духовного пізнання через активне мислення.
    Філософія творчості Григорія Вовка, якою він щедро ділиться з глядачем, ґрунтується на тісній взаємодії мистецтва й життя, на безперестанному пошуку нових форм мистецького мислення з метою передати сучаснику свої емоції, почуття, думки та постійне “прагнення до духовної досконалості, поєднання здорової народної моралі з високим розумінням людського призначення”.
    Григорій Вовк віднайшов власну художню мову і в графіці (улюблена техніка тут – малюнок кульковою ручкою). Графіка, як запевняє автор, доповнює його основну зацікавленість живописом. Графічні листки вражають лаконізмом форм, багатим відтінком чорного кольору й не залишають споглядачів байдужими. Його цикл графічних робіт “Біблійні мотиви” можна навзати квінтесенцією людських почуттів, духовних спрямувань».
    Із статті Валентини Орєхової «Духовний інтенсивізм Григорія Вовка». Науковий публіцистичний художньо-літературний альманах Полтавського національного педагогічного університету імені Володимира Короленка «Рідний край». 2012. № 2 (27). С. 156-163

    «Григорій Вовк – художник-самітник, самодостатній, індивідуальний, часом схильний до епатажних, продуманих витівок у дусі футуристів... Це мистець «ренесансний» у тому сенсі, що він проявляє себе у різних іпостасях: як живописець, графік, поет, дизайнер, педагог, теолог, звертається до різних технік і жанрів. Тож і в мистецтві працює на перетині цих видів духовної діяльності. Як теоретик, намагається також осмислювати власну творчість, своє місце в багатоманітному сучасному мистецтві, визначивши її містким терміном «духовний інтенсивізм».
    Вовк-художник надає великого значення слову, що видно із назв його робіт, у яких вгадується філософсько-теологічний склад розуму автора: «Передчуття», «Зіткнення з думками», «Зітхання», «Тридцятий срібник», «Перешкода», «Світло, що наближається», «Переживання пророка», «Пророк. Розірваний простір» тощо.
    Графічна серія представлених робіт охоплює, переважно, останні п’ять років творчості майстра, в якій домінує біблійна тема пророків-ясновидців, раніше живописно ним інтерпретована. Породжені всеосяжною авторською думкою та передчуттям, ці персонажі ніби прагнуть вийти за межі існуючого часу й простору. Це портретні метаморфози, деформовані обличчя, що набувають ірреального стану. На перший погляд нагромадження форм може видатися абсурдним, а трактування деяких персонажів, якщо абстрагуватися від умовності мистецтва, часом балансує на межі божевілля.
    У формотворчості мистецтво художника висхідне від фігуративу. Його портрети, як мовилося, це дуже деформовані обличчя, у яких глядача прив’язує до дійсності хіба що зображення очей – недовірливо-насторожених, самозаглиблених, сповнених страждання чи відчаю. Це погляд людини, яка прагне втекти від реальності, для якої остання є певним фізично та психологічно окресленим станом. Маємо яскравий приклад екзистенційного мистецтва…»
     Із статті Володимира Кудлача «З реальності – у незвідане». Газета «Чорноморські новини», № 84 (21656), 22 жовтня 2015 року, м. Одеса


Афіша виставки

Каталог. Метаморфози графічних образів Григорія Вовка.
Віртуальна персональна виставка творів члена Національної Спілки художників України Григорія Вовка.
Із серії каталогів «В майстерні художника». Упорядник Віта Чернова.
Комп’ютерна верстка та макет Наталія Корнілова.
– Кропивницький: Художньо-меморіальний музей О.О.Осмьоркіна, 2024. – 32 с.: іл.

Художник Григорій Вовк

Григорій Вовк в майстерні в Одесі

Григорій Вовк на пленерах в Одесі

Григорій Вовк на пленерах в Кропивницькому

Важкість сну
2012
Папір, гелева
ручка
29,5х21
Без слів
2014
Папір, гелева
ручка
29,5х21
Зіткнення
з думками
2014
Папір, гелева
ручка
29,5х21
Сон
2014
Папір, гелева
ручка
29,5х21
Духовні злидні
2014
Папір, гелева
ручка
29,5х21

Ієремія.
Пророцтво

2015
Папір, гелева
ручка, колаж
33,5х27
 Пророк. Бачення
майбутнього

2017
Папір, гелева
ручка.
28,5х20,5
   Чи святий ти?
2017
Папір, гелева
ручка
29,5х20,5
  Небезпека
2017
Папір, гелева
ручка
29,5х21
  Уважний
погляд

2018
Папір, гелева
ручка
29,5х21

Уважний
погляд

2019
Папір, гелева
ручка
28,8х21
Мрії пророка
2019
Папір, гелева
ручка
29,5х20
  Небезпека
2019
Папір, гелева
ручка
28,8х20
  Думки, думки
2019
Папір, гелева
ручка
29х20,5
  Погляд
2019
Папір, гелева
ручка
29,7х21,2

Споконвічні
думки

2019
Папір, гелева
ручка
28,8х20
Скорбота
пророка

2019
Папір, гелева
ручка
29,7х20
  Тривога
2019
Папір, гелева
ручка
29,5х20,5
  Надія
2019
Папір, гелева
ручка
30х20,5
  Що трапилось?
2019
Папір, гелева
ручка
29х20,3

Дім
багатоповерховий

2019
Папір, гелева
ручка
29,5х21
Очікування
2020
Папір, гелева
ручка
28,5х19,5
  Освітлений
образ

2020
Папір, гелева
ручка
29х21
  Без назви
2020
Папір, гелева
ручка
29х20
  Пророк
Ієзекіль

2020
Папір, гелева
ручка
29,7х21

Задумався
2020
Папір, гелева
ручка
29,5х21
Розуміє
2020
Папір, гелева
ручка
29,3х20,8
  Метаморфоза
образу

2020
Папір, гелева
ручка
29,3х20,5
  Пророк бачить
безчинність

2020
Папір, гелева
ручка
29х20
  Молитва
2021
Папір, гелева
ручка
29х20
  Очікування
2021
Папір, гелева
ручка
29,5х19,8