Бієнале наївного мистецтва та мистецтва
примітивізму «Велюровий кіт» імені Андрія Ліпатова до Всеукраїнського
дня працівників культури та майстрів народного мистецтва (9 листопада)
започаткований художньо-меморіальним музеєм Олександра Осмьоркіна за
підтримки управління культури і туризму Кропивницької міської ради у
2020 році. Одним із співорганізаторів унікальної мистецької акції є
Кіровоградська обласна організація Національної Спілки художників
України.
Метою арт-проєкту є збереження та розвиток оригінальних
народних традицій в сучасному самодіяльному та професійному
образотворчому мистецтві, популяризація образотворчого мистецтва як
одного з дієвих засобів розвитку української культури та увічнення
пам’яті оригінального майстра наїву, художника-земляка, члена
Національної Спілки майстрів народного мистецтва України Андрія Ліпатова.
Андрій Ліпатов (1960-2010) за фахом був
інженером-механіком, а за покликом душі – художником. Він прожив коротке,
але надзвичайно світле життя. Його оригінальні картини експонувалися на
виставках та фестивалях народного, декоративно-прикладного та наївного
мистецтва не лише в Україні, а й в інших країнах. Твори талановитого
митця знаходяться в збірках багатьох музеїв і приватних колекціях в
Україні та за кордоном. Мурал із зображенням його картини «Променад на
Дворцовій», виконаний в 2019 році на стіні Музею мистецтв з нагоди
265-річчя Кропивницького, є оригінальною візитівкою міста.
У фондах художньо-меморіального музею Олександра Осмьоркіна
зберігається картина Андрія Ліпатова «Велюровий кіт» (1998), яка й
надала назву арт-проєкту та стала основою логотипу Бієнале. «Цей твір з
образом велюрового кота не лише відображає погляд автора на навколишній
світ та є його своєрідним автопортретом, на що вказує монограма «А.Л.»,
що прикрашає бік кота, а й, завдячуючи своїй безпосередності та високому
мистецькому професіоналізму, відображає й загальні настрої двох
мистецьких напрямків – наївного мистецтва та примітивізму», – так
пояснював в науковій концепції Бієнале її автор фаховий мистецтвознавець
заслужений художник України Андрій Надєждін (1963-2022), який двадцять
сім років успішно працював провідним науковим співробітником
художньо-меморіального музею О.О.Осмьоркіна.
В 2024 році Бієнале відбувається у віртуальному форматі у
зв’язку з воєнним станом в Україні. Експозицію виставки учасників
Третього Бієнале наївного мистецтва та мистецтва примітивізму «Велюровий
кіт» імені Андрія Ліпатова до Всеукраїнського дня працівників культури
та майстрів народного мистецтва складають понад 230 творів 58 авторів з
різних регіонів України та інших країн, куди змушені були виїхати наші
співвітчизники з початком повномасштабного російського воєнного
вторгнення в Україну. Значну організаторську роботу із залучення митців
до участі в Бієнале провела художниця і мистецтвознавиця Оксана Журавель
(Надєждіна) – членкиня Національної Спілки художників України, лауреатка
Кіровоградської обласної премії в сфері образотворчого мистецтва та
мистецтвознавства імені Олександра Осмьоркіна в номінації «новітні
спрямування», а також представила на виставці живописні твори батька –
народного художника України Михайла Надєждіна (1935-2023) та брата –
заслуженого художника України Андрія Надєждін (1963-2022).
Оскільки пріоритетними завданнями Бієнале є сприяння розвитку
самодіяльної та професійної творчості, заснованої на зверненні до
народних мистецьких традицій, форм міського та сільського фольклору,
виявлення та підтримка талановитих митців, які творчо працюють у
мистецьких напрямках наїву та примітивізму, його учасниками стали як
професійні митці – члени Національних Спілок України художників,
майстрів народного мистецтва, фотохудожників, архітекторів, так і
художники-аматори, різні за фаховою освітою, які успішно реалізуються в
образотворчому мистецтві. Взяли участь у Бієнале також студенти
Центральноукраїнського державного університету імені Володимира
Винниченка в м. Кропивницькому та Національного університету «Полтавська
політехніка імені Юрія Кондратюка», які здобувають освіту за
спеціальністю «023 Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво,
реставрація», і навіть учень випускного класу одного з кропивницьких
ліцеїв.
Творчі доробки учасників Третього Бієнале презентують
оригінальні мистецькі ідеї, що виходять за межі будь-яких стильових
ознак та загально прийнятих художніх штампів, відображаючи своєрідний
зріз сучасної образотворчості в багатовекторному техногенному та
інформаційному просторі. Чимало авторських робіт створені в умовах
воєнного стану і відображають думки та почуття українського народу, який
бореться за територіальну цілісність своєї країни, її незалежність і
свободу. Виставка демонструє, що навіть під час війни творче життя не
зупиняється, а сучасне українське образотворче мистецтво є відтворенням
загальнонаціональної культури України. |